Whistleblowing czyli ochrona sygnalistów czym jest i jak ją stosować?

ochrona sygnalistów

 

Whistleblowing to termin, który w ostatnim czasie niezwykle zyskał na znaczeniu. Widać to w sposób szczególny w branżowych mediach społecznościowych takich jak np. Linkedin czy też częstotliwości wpisywania tego słowa w różnego rodzaju wyszukiwarki. Według Międzynarodowej Organizacji Pracy termin ten określa się jako „raportowanie przez obecnych lub byłych pracowników o nielegalnych, niewłaściwych, niebezpiecznych lub nieetycznych praktykach pracodawców”. Zainteresowanie whistleblowingiem w ostanim czasie wzrosło głównie za sprawą Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1938 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Dyrektywa ta powszechniej znana jest jako dyrektywa o ochronie sygnalistów. Obliguje ona podmioty sektora publicznego i prywatnego do wdrażania systemów ochrony whistleblowerów (sygnalistów).

Sygnalista – czy może liczyć na wsparcie?

Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że informowanie o nieprawidłowościach w miejscu zatrudnienia wzbudza od lat szereg kontrowersji. Sygnalista jest bowiem narażony na otrzymanie łatki kapusia-sygnalisty, ostracyzm wśród kolegów i koleżanek czy nawet zwolnienie z pracy. Nowe światło na instytucję sygnalisty rzuca art. 19 dyrektywy, który odnosi się do kategorycznego zakazu działań odwetowych w stosunku do whistleblowerów. Tym samym, każdy kto zgłosi jakąś nieprawidłowość w miejscu pracy nie będzie mógł zostać np.: zawieszony, zastraszany, dyskryminowany czy zwolniony z pracy. Ponadto będzie mógł skorzystać z pomocy prawnej, a jego lub jej zgłoszenie będzie mogło być procedowane wyłącznie przez upoważnionych pracowników zakładu pracy. Stanowi to o olbrzymiej wartości dodanej dla osób, które widząc nieprawidłowość chcą na nią zareagować w celu jej wyeliminowania.

Jak stosować ochronę sygnalistów w praktyce?

Jak zatem stosować ochronę sygnalistów w praktyce? Przede wszystkim należy zacząć od ustanowienia wewnętrznego kanału do obsługi nieprawidłowości. Powinien on być zgodny z wymogami polskiej ustawy o ochronie sygnalistów (konieczność implementacji tego aktu prawnego minęła 17 grudnia 2021 r.) – czyli zapewniać poufność i bezpieczeństwo danych osobowych (taki kanał oferuje także nasza firma). Ponadto należy zadbać o specjalistyczne szkolenie, które pomoże personelowi lepiej zrozumieć unijne wytyczne. Edukacja jest bowiem kluczem do minimalizacji ryzyka nadużyć w przypadku ochrony sygnalistów. Co więcej, warto powierzyć opiekę nad whistleblowerami wyspecjalizowanym jednostkom, które posiadają zasoby kadrowe jak i odpowiednie wykształcenie, a takie z pewnością znajdziecie Państwo w ofercie Centrum Audytu Bezpieczeństwa Sp. z o.o.

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z całą ofertą naszej firmy na stronie Centrum Audytu Bezpieczeństwa.

Po więcej najświeższych informacji z zakresu ochrony sygnalistów zapraszamy do zakładki aktualności.